×
شما اینجا هستید :
[تعداد: 1   میانگین :  5/5]
دانلود از کافه آریل نیم بها می باشد ، در صورت عدم رعایت تعرفه توسط اپراتور ، مراتب را به سامانه 195 گزارش دهید
مشخصات کتاب یا رسانه
نویسنده :آرتور شوپنهاور
مترجم (مترجمین) :محمد مبشری
شابک :978-964-448-407-0
تعداد قسمت:22 فایل
پسوند فایل:mp3
حجم(مگابایت)231.79 مگابایت
تعداد بازدید : 266بازدید
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
2فروش
8000تومان

به نظر من مهم‌ترین قاعده در میان همه قواعد خردمندانه برای گذران زندگی جمله ‌ای است که ارسطو به طور ضمنی در “اخلاق نیکوماخوس” بیان کرده است : «هدف خردمند لذت جویی نیست ، بلکه فارغ بودن از رنج است.»حقیقت این جمله مبتنی بر این واقعیت است که همه لذت ها و سعادت ها ماهیتی سلبی دارند اما رنج دارای ماهیتی مثبت است. اگرچه تفصیل و استدلال این حکم را می‌توان در اثر اصلی من یافت، در این جا می‌خواهم آن را بار دیگر براساس واقعیتی که هر روز می توان مشاهده کرد روشن کنم.هنگامی که بدن انسان به طور کلی سالم و تندرست است و فقط زخمی کوچک یا ناحیه‌ای دردناک در آن وجود دارد، سلامت کامل را احساس نمی‌کنیم، بلکه توجه ما یکسره به درد ناحیه مجروح معطوف است، به طوری که آسایش مان از میان می‌رود.همچنین وقتی همه امور بر وفق مرادمان جریان دارند و تنها یک چیز برخلاف میل ماست، هرچند این یک اهمیت چندانی نداشته باشد، فکر ما را مکرر مشغول می‌دارد، بارها به آن می‌اندیشیم و به امور مهم دیگر که در آن توفیق داریم کم تر فکر می‌کنیم.آنچه در هر دو مورد، محدود یا خدشه دار می‌شود ارادۂ انسان است که در مورد اول در ارگانیسم و در مورد دوم در تکاپوی زندگی ظاهر می گردد.آن کس سعادتمند است که از برخورد با بعضی از همنوعان همیشه درامان باشد.هنرِ تحمل کردنِ انسانها را می‌توان با تحمل کردنِ اشیاء بی‌جان تمرین کرد که به علت خواص مکانیکی یا خواص دیگر فیزیکی‌شان با سرسختی سدّ راه ما می‌شوند، تمرینی که هر روز مُیسّر است. وقتی شکیبایی را از این راه کسب کردیم، می‌توانیم در مورد انسانها نیز به کار گیریم. به این منظور، باید خود را به این فکر عادت دهیم که این مردم نیز مانند اشیاء بی‌جان، اگر مانعِ آزادی و فعالیت ما می‌شوند، به علتِ ضرورتِ ناگزیرِ طبیعت‌شان چنین تأثیری دارند. بنابراین، برآشفته شدن در برابرِ چنین انسانهایی همانقدر احمقانه است که از سنگی که پیشِ پایمان می‌غلطد و راهمان را سد میکند، خشمگین شوو.برای پیمودن راه زندگی، صلاح آدمی در این است که توشه ی بزرگی از دو چیز را به همراه داشته باشد : یکی احتیاط و دیگر مدارا : اولی ما را از آسیب و زیان در امان می دارد و دومی از مشاجره و نزاع.هرکس که ناگزیر در میان دیگر انسان ها زندگی می‌کند، نباید هیچکس را به علت ذاتی که دارد مطلقا مردود بشمارد، حتی اگر بدترین، فلاکت بارترین یا مضحک ترین فرد باشد، بلکه باید فردیت او را به منزله واقعیتی تغییرناپذیر قبول کند که بر پایه اصلی ابدی و متافیزیکی باید چنانکه هست باشد.در موارد وخیم بهتر است به خود بگوییم : «چنین انسان های غریبی هم باید وجود داشته باشند».اگر چنین نکنیم، کاری ناحق کرده ایم و آن فرد را به جدالی میان مرگ و زندگی فراخوانده ایم. زیرا هیچکس نمی‌تواند فردیت خاص خود، یعنی خصوصیات اخلاقی، نیروهای ذهنی، طبع و جسم خود را تغییر دهد. حال اگر همه وجود او را یکسره محکوم کنیم، چاره ای ندارد جز اینکه چون دشمنی جانی با ما بجنگد، زیرا فقط به این شرط حق وجود برایش قائل شده ایم که غیر از آن کسی باشد که هست و این ناممکن است. بنابراین،برای زندگی کردن در میان آدمیان، باید برای همه، با هر خصوصیتی که دارند، هرقدر هم نابه هنجار باشد، حق وجود قائل باشیم و فقط می‌توانیم بکوشیم که از خصوصیاتشان برحسب نوع و کیفیتی که دارند استفاده کنیم. اما نه می‌توانیم امیدی به تغییرشان ببندیم، نه چنان که هستند محکومشان کنیم. این درست مصداق این ضرب المثل است که : «زندگی کن و بگذار زندگی کنند».فقط فرد تهیدست ممکن است کاملا، عمیقا، بی چون و چرا و به طور همه جانبه به زیردست بودن و بی اهمیت و بی ارزش بودن خود اعتقاد داشته باشد و از این رو می‌تواند در دستگاه سیاست جایگاه خود را پیدا کند.فقط اوست که می‌تواند مدام تعظیم کند و فقط تعظیم اوست که به نود درجهٌ کامل می‌رسد : فقط او می‌گذارد هرچه می‌خواهند با او بکنند و در عین حال می‌تواند لبخند هم بزند.فقط او بی ارزش بودن خدماتش را کاملا می‌شناسد. فقط او در ملا عام با صدای بلند یا حروف چاپی بزرگ از نوشته‌های غیر حرفه ای مافوقان خود یا اشخاص صاحب نفوذ دیگر به عنوان شاهکار تمجید می‌کند و فقط او راه و رسم گدایی را می‌داند.در نتیجه فقط او می‌تواند وقتی هنوز جوانی را پشت سر نگذاشته است، شاهد آن حقیقت نهان شود که #گوته به این نحو بیان کرده است : شکایت از فرومایگی سودی ندارد، زیرا آنچه بر جهان فرمانروایی می‌کند، فرومایگی است، حتی اگر مردمان عکس این را ادعا کنند.

۸۰۰۰تومان – خرید
شما هم دیدگاهی ارسال کنید

1. لینک های دانلود پس از پرداخت قابل استفاده می باشند ، لطفا ایمیلتان را به صورت صحیح وارد کنید تا بتوانیم پس از خرید با شما در ارتباط باشیم .

2. در خرید پستی ، اطلاعات پستی و شماره تماس خود را با دقت وارد نمائید .

3. آی پی خریدار به مدت یک هفته قادر به دانلود فایل از سرور کافه آریل می باشد .

4. دانلود کتاب و رسانه در وبسایت کتاب کافه آریل کاملا نیم بها می باشد .

تمامی حقوق محفوظ می باشد © 1400-1398
تلفن تماس : 91016305-021 پاسخگویی : 11 الی 22