رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟

×

رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟

×
[کل: 1 میانگین: 5]
بدون دیدگاه 6بازدید ۱۳ آبان ۱۴۰۴ دسته بندی : لینک کوتاه : https://cafeariel.ir/?p=180626
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۴ 6بازدید

نقد و بررسی کتاب سنگ صبور

نقد و بررسی کتاب سنگ صبور

«سنگ صبور» (۱۳۴۵) ، یکی از برجسته‌ ترین رمان‌های صادق چوبک ، نویسنده واقع‌ گرای ایرانی ، تصویری ناتورالیستی و تلخ از حاشیه‌ نشینی و فقر در شیراز دهه‌ های ۱۳۲۰ شمسی ارائه می‌ دهد . این اثر در خانه‌ ای قدیمی با اتاق‌ های اجاره‌ ای روایت می‌ شود و از زاویه دید چندین شخصیت ، عمدتاً احمد آقا – مردی میان‌ سال در جستجوی همسر گمشده‌ اش گوهر – پیش می‌ رود . داستان با تک‌ گویی‌ های درونی شخصیت‌ ها ، به کاوش در لایه‌ های تاریک جامعه می‌ پردازد و با جنایتی هولناک توسط سیف‌ القلم (معلم فقیر و دیوانه) به اوج می‌ رسد ، که نمادی از انفجار سرکوب‌ های جنسی و اجتماعی است .

تم‌ ها و درون‌ مایه‌ ها

چوبک در «سنگ صبور» تم‌ های عمیقی چون «تنهایی و غیاب» را برجسته می‌ کند ؛ غیاب گوهر نه تنها خلأء عاطفی احمد آقا را نشان می‌ دهد ، بلکه نمادی از ، از دست رفتن معصومیت در برابر فساد اجتماعی است . «فساد و انحطاط اخلاقی» ، «جهل و خرافه» ، و «تمایلات جنسی سرکوب‌ شده» محور اصلی رمان هستند ، که با تصویری سیاه از زندگی فقرا آمیخته شده و به ناامیدی ابدی و ابهام دهشتناک اجتماعی منجر می‌ شود . در مقایسه با «بوف کور» صادق هدایت ، چوبک تابو شکنی را بر پالودگی ترجیح می‌ دهد و به جای تمرکز بر روان فرد ، فساد جمعی را با جزئیات صریح کاوش می‌ کند – هدایت دو کتاب جداگانه نوشت تا مرزها را حفظ کند ، اما چوبک همه را در یک رمان فشرده می‌ گنجاند . از منظر روان شناختی فرویدی ، تک‌ گویی‌ ها ذهنیت‌ های سرکوب‌ شده را آشکار می‌ کنند و رفتار شخصیت‌ ها را جزء به‌ جزء تشریح می‌ نمایند ، که ریشه در ناخودآگاه جمعی جامعه دارد .

سبک و تکنیک‌ های روایی

چوبک از «جریان سیال ذهن» برای نفوذ به اعماق روان شخصیت‌ ها بهره می‌ برد ، که با تک‌ گویی‌ های اول‌ شخص و زبان گفتاری محلی (گویش شیرازی) همراه است . ساختار غیر خطی با ۲۶ فصل ، پیش‌ درآمدهای شعری (مانند ابیات رودکی و عرفی) و «چند آوایی باختینی» (چند زبانی و دیدگاه‌ های متنوع) رمان را به اثری پست‌ مدرن تبدیل می‌ کند ، جایی که مرز بین نویسنده (چوبک) و شخصیت (احمد آقا) محو می‌ شود . این تکنیک‌ ها ، تنهایی را تقویت کرده و خواننده را در کابوس‌ وار بودن فضا غوطه‌ ور می‌ سازد . چوبک حتی نویسندگان سانتی‌ مانتال را در رمان نقد می‌ کند و بر واقع‌ گرایی خشن تأکید دارد .

نقاط قوت و ضعف

نقاط قوت

عمق نمادین (شمایل‌ گونگی) و ساختار منسجم ، رمان را به بازنمایی قدرتمند فساد اجتماعی تبدیل می‌ کند ؛ غیاب گوهر به عنوان نماد ارزش‌ های قربانی‌ شده ، تفسیرهای فراتنی ایجاد می‌ نماید و تأثیر هدایت را با نوآوری چوبک (مانند دیالوگ‌ های محلی) غنی می‌ سازد . این اثر ، نقدی تیز بر لایه‌ های پنهان جامعه شهری است و از نظر ادبی ، یکی از شاهکارهای مدرن ایران به شمار می‌ رود .

نقاط ضعف

منفعل بودن اکثر شخصیت‌ ها (به جز سیف‌ القلم) ممکن است حس اجتناب‌ ناپذیری انهدام را بیش از حد تقویت کند و کُنش گری لازم  برای نقد اجتماعی را کمرنگ سازد . همچنین ، صراحت جنسی و پیچیدگی نمادین (ناشمایل‌ گونگی نام‌ ها و کُنش‌ ها) خوانش را برای برخی دشوار می‌ کند ، و غیاب تعادل روایی (مانند تمرکز بر احمد آقا) را بر می‌ زند .

اهمیت ادبی

«سنگ صبور» تحت تأثیر هدایت ، اما فراتر از آن ، پُلی به ادبیات پُست‌ مدرن ایران است و با کاوش چند صدایی ، روان شناختی و اجتماعی ، جایگاه چوبک را به عنوان «نویسنده‌ ای هم عصر هدایت» تثبیت می‌ کند . این رمان ، بیش از یک داستان ، آینه‌ ای از دردهای پنهان جامعه است که هنوز هم پس از نیم‌ قرن ، خواننده را به تأمل وا می‌ دارد .

نتیجه گیری

«سنگ صبور» اثری جسورانه و عمیق است که با وجود تلخی‌ اش ، از دست دادن آن را غیرممکن می‌ سازد – این رمان پیشنهادی جذاب برای علاقه‌ مندان به ادبیات واقع‌ گرا و روان شناختی می باشد .

شما هم دیدگاهی ارسال کنید

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید
برچسب ها : ,
نقد و بررسی کتاب سنگ صبور - کافه آریل